att vara tjej

ligger nu i sängen, nyss hemkommen från en grymt trevlig kväll med FARES(-A)+The Tigers! (haha) Thaiboat va skitcoolt och riktigt prisvärt en varmrätt gick på mellan 150-200.

På vägen hem bestämde vi oss för att köpa lika glass på Donken så vi trippar dit i våra snygga små outfits. efter oss får vi snabbt 3 killar so vägrar ge sig. De kalla oss guzzar (?) och ropar/visslar/säger kssssss(!) asså ni vet som man gör när man ska ropa på en katt.  
  Är det inte dags att sluta se tjejer som ett objekt utan istället som en medmänniska. Jag vill kunna ha på mig precis vad jag vill, från overall till bikini utan att behöva stå ut med de formerna av trakasserier (om man kan/får säga så?)
  Jag vill kunna känna mig säker i mitt när område och i stan. På dagen och på natten. 
Jag vet inte varför det har blivit så att de flesta kilar antar att man kan få en tjej på fall genom nedlåtande ljud och kommetarer, vad som fått dom att tro att det är OK?
   Jag vill veta hur dom tänker. Hur dom tror att vi ska regera när de ropar eller kallar oss saker. Jag vill veta vad de skulle tycka om de var i vår situation. 

Håller ni inte med om att det är otroligt tråkigt att inte kunna känna sig trygg när man gåren mörk passage med en man bakom sig? att man nästan får panik om någon följer efter en? 
Och det är inte bara vi tjejer som påverkas av det som samhället låtit växa fram, utan även de män som inte vill något illa utan bara vill hem och råkar gå bakom en ung tjej. 
En vän till mig berättade att hennes kompis (som var man) en gång var tvungen att ursäkta sig och säga:
- förlåt, men kan jag få gå om dig för jag märker att du blir rädd av att jag går bakom dig?  till tjej han gick bakom en kväll. 

Det svåra med detta problem är att det egentligen inte har någon lösning. De ändå som kan göra en förändring är de som utför de aktioner som jag just berättat om. Ingen kommer någonsin kunna säga till dom och säga att; nu får ni faktiskt sluta för tjejerna blir ledsna av det där... jag menar komigen, vem skulle ändra sitt beteende bara för att de blev tillsagda? inte heller skulle de funka att ta med i undervisningen att tjejer oxå är människor och inte bör hanteras eller bemötas som objekt. För precis som i förra fallet, skulle att hålla med om de som just sagts men sedan skulle de tycka att det var onödigt att ens behöva lära sig det och sedan tycka att lärarnas åsikter är  värdelösa. 
Som sagt, det är de killar som utför aktionerna som kan förändra allt. Inte de andra killarna. inte deras föräldrar. inte deras lärare. och framför allt inte vi tjejer! Vi ska få ha på oss vad som helst och se ut hur som helst utan att behöva utsättas för förnedrande kommentarer eller andra hemska konsekvenser. 

Borde det inte startas en kampanj mot könsdiskrimineringen? i alla åldrar och sammanhang! precis som rosa bandet borde det finnas typ lila bandet eller något liknande! jag skulle gå med direkt!

oj ,det blev visst lite långt denna måndagskväll men jag var tvungen att rensa systemet! 
nu måste jag sova för jag ska upp tidigt i morgon. hörs då! =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, feminist javisst? :P

2009-06-18 @ 16:34:28

Lämna en liten kommentar här! Det är så roligt att höra vad ni tycker!:D

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0